thanks for your visits :)

Sunday, February 12, 2012

susah

Assalamualaikum wbt,
jujur saya katakan, nak mendidik diri menjadi baik itu susah. terutama kalau yang jenis berseorangan macam saya. godaannya maha hebat. sampai diri terasa penat nak melawan, dan tak larat.

susah juga, because i have to put people's right before my feelings and put their feelings before my rights. susah kan?
especially when i'm alone. even sometimes i feel myself is so pitiful.
hahaha
but then laughing and smiling like crazy can only help me endure this painful feelings inside.
Allah, thanks for giving me the ability to smile even when i'm in pain.

to tell the truth, there are always times where i wanted to be seen vulnerable no matter how thick my skin is, no matter how old i am, but yeah, who cares?

orang kata anak tengah personalitinya berbeza. selalunya lebih pelik. lebih banyak berdikari. lebih banyak menghabiskan masa sendiri. kenapa? sebab anak tengah ni selalunya kurang diberi perhatian, kurang menjadi "favourite" untuk mak dan ayah. anak tengah ni pun selalu kena mengalah. bila gaduh dengan kakak, mak dengan ayah akan cakap, adik kena mengalah. bila bergaduh dengan adik, mak ayah akan cakap jadi kakak kena mengalah dengan adik. anak tengah mudah sangat tertekan. sebab ni la. lama-lama anak tengah ni akan terbiasa buat semuanya sendiri.

anak tengah ni karakternya lebih suka berdikari, lebih suka buat semuanya sendiri. keyakinan diri kurang, sebab selalu kena mengalah. ada perangai sikit. perangai ape? perangai nakkan perhatian dari mak ayah la. selalunya perangai yang nakal la. sebabnya anak tengah ni berperang dengan suara hati. hati cakap yang mak ayah takkan bagi perhatian, tapi anak tengah ni akan deny. cara deny nya adalah dengan buat perangai tu la. nak buktikan yang mak ayah care. bila buat salah, anak tengah mengharapkan yang mak dengan ayah akan duduk dengan dia, tanya kenapa buat ni, tak bagus buat macam ni. tapi mak ayah selalunya akan ambil pendekatan untuk marah dan hukum tanpa tanya apa sebenarnya yang mereka nak. apa yang buat dorang jadi macam ni.

saya anak tengah dan ini apa yang saya rasa. mungkin tak semua anak tengah macam saya. ada orang yang pendekatan ibubapanya lain.

dan saya memang nak sangat orang yang saya sayang bagi perhatian kat saya. opppssss, orang yang saya sayang, tapi sayangkah orang kat saya, hihihi.
saya akan cepat rasa sedih bila orang ignore saya. urm, rasa macam terhina sikit. but then i guess, that is not a problem (should not be a problem to me). because i've been alone since i was a kid. it's just that being a grown up, i forgot the feeling of being alone, and how being alone back then didn't kill me.
i used to be alone. and i'm alive. what is there to be afraid of, right?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...